miercuri, 9 martie 2016

Suvenirurile româneşti, motiv de mândrie peste hotare


Când sufletul se sfărâmă în bucăţi de dor, ai lua cu tine lumea toată!
Da...lumea! Pentru tine sau pentru mine lumea poate însemna o bucăţică din ţara ta, din tradiţiile noastre atât de frumoase, pe care din păcate le lăsăm în urmă atunci când trebuie să purcedem peste hotare.
În fiecare an de sărbători vad valurile de români care se întorc în ţară, după luni sau ani de muncă istovitoare pe meleaguri străine.
Se citeşte în ochii lor dorul de glie, de graiul nostru atât de frumos, de portul pe care bătrânii se străduiesc să îl lase moştenire tinerei generaţii...de tradiţii.
Întrebările de genul "V-a fost dor de ţară?" mi se par fără rost atunci când figura lor trădează emoţie si sufletul le tresaltă când îşi văd sufletele dragi.
Parcă ai în faţă prunci despărţiţi de sânul cald al mamei!

Toate aceste emoţii le-am văzut la buna mea prietenă Ilinca, care în fiecare an este nevoită să plece la muncă peste hotare, pentru a-şi putea întreţine cele două copile.
Eram într-o zi la cafea şi efectiv mi-am luat inima în dinţi şi am întrebat-o cum reuşeşte să depăşească toate momentele grele şi dorul de ţară şi de cei dragi lăsaţi aici.
Ştiam că pe fetiţe ei le vede mai tot timpul pe reţelele de socializare şi are cât de cât o alinare, cât despre ţară îmi răspunde cu emoţie în glas:
-Tu ştii că eu am fost mereu legată de bucăţica de pământ lăsată moştenire  de părinţi şi  de bunica care în anii copilăriei mele  îmi cosea felurite ii şi trăistuţe, de eram cea mai deosebită din toată şcoala!
-Ei, de această dată am luat  cu mine afară, o bucată din România prin aceste suveniruri, pe care le-am cumpărat din aeroportul Otopeni.
Şi scoate o cutie superbă din lemn sculptat în care erau aşezate cu grijă obiecte de artă populară realizate cu migală.Două păpuşi îmbrăcate în port tradiţional îmi zâmbeau  gingaş.
-Ele îmi bucură sufletul şi îmi amintesc că am cea mai frumoasă patrie şi cei mai scumpi copii!
-Parcă le văd pe Anica şi Maria când mă uit la ele, şi pe mine când purtam cu mândrie costumul popular la zi de sărbătoare!
Şi lacrimile îi inundă ochii de un albastru pătrunzător!

Îi înteleg perfect trăirile şi îmi dau seama câtă nevoie avem noi, români, să nu ne pierdem identitatea şi cât de important este ca străini să cunoască România prin ceea ce reprezintă ea ca ţară şi popor, şi nu din numeroasele reportaje defăimătoare în care românii sunt prezentaţi ca hoţi şi tâlhari.
De aceea salut iniţiativa  meşterilor populari de a prezenta patria noastră cu ajutorul colecţiilor Art&Craft într-o manieră inedită şi lăudabilă.
Frumoasa ceramică de Horezu, iile, ţesăturile tradiţionale dar şi obiecte realizate cu migală de meşteri populari iscusiţi redau  României identitatea culturală.

Pentru o secundă m-am văzut din nou copil în atelierul Liceului de Artă, unde doamnele profesoare  ne învăţau cu multă răbdare cât de important este să îţi cunoşti ţara şi tradiţiile.
Acolo am pus pentru prima dată mâna pe o bucată de in, am făcut prima floare şi am învăţat să cos în punct-cruce.
Mă simt împlinită pentru că am avut parte de dascăli minunaţi şi uneori regret că nu am urmat o carieră în acest domeniu.A fi meşter popular este o mare responsabilitate şi faptul că duci mai departe o parte a identităţii culturale a ţării tale, reprezintă o mare realizare!
Cu siguranţă aş fi aprofundat arta realizării costumelor tradiţionale româneşti din diferite regiuni ale României şi, în viziunea mea, portul nostru strămoşesc trebuie promovat cât mai mult.
Cât de frumos ar fi ca fiecare copil să învete aceste lucruri!

Păpuşile Ilincăi m-au emoţionat teribil aşa că am intrat pe site-ul  Art&Craft pentru a pune la loc de cinste printre suvenirurile colecţionate de-a lungul timpului din diferite ţări, câteva obiecte care reprezintă locul meu de baştină şi frumoasa regiune a Olteniei.
Am ales şi o ie pe care o voi purta cu drag, mai ales ca portul nostru tradiţional a devenit cunoscut la nivel international şi mari designeri de modă preiau constant din motivele tradiţionale florale româneşti, integrându-le în creatii vestimentare foarte apreciate.
Designul modern şi contemporan îşi pune amprenta foarte interesant în obiectele de artă deosebite, care pot reprezenta un cadou inedit. De aceea m-am bucurat  când am găsit  pe site o ie bărbătească cu un model interesant, pe care abia aştept să i-o dăruiesc soţului cu ocazia aniversării relaţiei noastre.

Diversitatea obiectelor de artizanat  este încântătoare!Astfel am descoperit ouă  încondeiate, instrumente muzicale, tricouri personalizate, păpuşi tradiţionale, dar şi produse sub brand propriu cum ar fi Dracoola, Vladuţ's Story şi interesantele jocuri de IQ.
Pe lângă toate acestea o surpriză dulce şi plină de savoare se ascunde în categoria dulciuri, unde  arome tradiţionale cum ar fi  scorţisoara sau nucile sunt combinate pentru a da naştere celebrei turte dulci, a salamului de  biscuiţi sau, preferatelor mele, prunele în ciocolată.
O multitudine de arome, gata să vă încânte papilele gustative şi să vă arate înca o dată ce oameni gospodari sunt români.


 Art&Craft aduce cinste ţării noastre şi sunt foarte bucuroasă pentru faptul că sprijină şi face cunoscut tot ce ţine de tradiţii, cultură şi port românesc autentic!


Articol scris pentru Spring Super Blog 2016!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu