luni, 21 martie 2016

Casa eficientă energetic te scapă de facturile mari

-Ce D-zeului sunt atâtea facturi?
-Sunteţi locomotive sau ce, de consumaţi atâta curent ?
Şi îl văd pe soţul meu cu o falcă în cer şi cu una în pământ, negru de supărare când citeşte 400 ron pe
factură la gaz şi 300 pe cea de la curent...să nu mai vorbim de cea la apă care este nu mai puţin de 450 ron.
I-am tot explicat că a trebuit să fac curăţenie generală, că a venit primăvara şi a trebuit să spăl tot şi  bla, bla, bla...
Explicaţiile mele nu au avut nici un efect pentru că domnul şi-a luat  "trăistuţa" în care a îndesat vreo câteva haine şi dus a fost.
Cică are nevoie de aer curat, măcar ăsta cu costă nimic!
După o asemenea seară catastrofală şi după câteva calcule era cazul ca situaţia să se schimbe. Doar nu puteam să stresez lunar minunăţie de bărbat cu facturi "monstruoase".

Citisem cu ceva timp în urmă despre locuinţele eficiente din punct de vedere energetic aşa că toată noaptea am căutat cum aş putea să eficientizez consumul din apartamentul nostru.
Principala problemă a locuinţei noastre este faptul că nu am reuşit să o izolăm la exterior din cauza unei vecine tembele care s-a dus la Primărie şi a retras dosarul făcut de toţi locatarii blocului pentru a începe reabilitarea, pe motiv că ea nu este de acord.
Mi se pare o mare tâmpenie că o singură persoană să facă acest lucru.
Era cazul să mă ocup de acest aspect şi să verific dacă între timp s-au schimbat legile.
Norocul meu a fost că vecina noastră, Gică Contra, s-a mutat la ţară...cred că şi-a dat seama că blocul nu este de ea.
Am reuşit într-o lună să strâng toate actele de la toţi de pe scară şi m-am bucurat când am văzut că Primăria încă ajută cu proiecte de reabilitare termică.
În două luni blocul nostru era îmbrăcat în spumă de 20 cm şi deja simţeam o diferenţa la prima factură. Cu această ocazie toţi vecini şi-au pus geamuri termopan iar  instalaţiile de preparare apă caldă şi încălzire au fost înlocuite cu unele noi şi izolate.
Trebuie să ştiţi că fără acestea şi fără un audit energetic reabilitarea termică cu Fonduri Europene nu este posibilă.
Acesta este eliberat doar de către un auditor energetic  de gradul 1 atestat care va stabili în urma evaluării care este soluţia cea mai eficientă pentru reabilitarea locuinţei dvs sau a blocului.
De asemenea, începând cu 19 iulie  2013 obţinerea unui certificat energetic este obligatorie pentru toate tranzacţiile imobiliare ( închiriere, vânzare) şi de recepţie a clădirilor.
Ce este acesta şi ce informaţii conţine.
Certificatul energetic sau Certificatul de Performanţă Energetică este un document care atestă performanţa energetică a clădirii prin compararea acesteia cu clădirea de referinţă stabilită prin metodologie,cât  şi încadrarea acesteia într-o clasă de performanţă energetică.
Majoritatea clădirilor din România sunt încadrate în clasele energetice C şi D, iar clasa A este cea mai performantă, pe când clasa G este cea mai slabă.                      
De reţinut faptul că nu există nici o legătură între certificatul energetic şi termografie.
Prin termografie se înţelege scanarea unei clădiri cu o cameră de termoviziune care înregistrează radiaţiile infraroşii. Astfel se determină distribuirea temperaturilor pe suprafaţa analizată.
Acest procedeu se poate  realiza doar în sezonul rece.



Am terminat şi această etapă aşa că era timpul să trecem la punctul următor.
Despre becurile economice am tot citit însă doar când am comparat consumul acestora cu cele clasice am realizat câtă risipă de bani facem pentru acelaşi lucru: să avem energie electrică!
Dintr-un foc am făcut o economie de 75% la electricitate!
Le-am schimbat imediat pe toate şi pe lângă consumul redus mă bucur şi  de lumina caldă care dă o stare de bine în organism.
Fiul meu cel mare  a venit cu ideea să cumpărăm prelungitoare cu buton de stingere. Doamna învăţătoare i-a învăţat că sunt eficiente  şi îi ajută pe părinţi să facă economie. Astfel, aceştia vor avea mai mulţi bani pentru cărţi şi cele necesare copilului.
Foarte deşteapă doamna noastră învăţătoare!

Să vă spun câte ceva şi despre geamurile termopan. La îndemnul auditorului energetic  am căzut de acord cu vecinii să punem toţi geamuri cu trei foi de geam. În alegerea acestora a contat şi indicele K. Cu cât valoarea acestuia este mai mică cu atât protecţia termică în timpul iernii este mai ridicată.      
Noi am ales unele cu K-ul de  0.85 W/mpk şi cu două foi Low-E şi una de sticlă.

Cel mai dificil a fost trecerea de la sistemul de încălzire  al blocului, cuplat la centrală aceea imensă, la cel cu centrală proprie de apartament.
După ce am trecut de hopul autorizaţiilor am căutat o centrală termică în condensaţie. Potrivit cărţii tehnice aceasta nu iroseşte mai mult de 10 procente din consumul anual de gaz natural şi ajută la scăderea facturii la încălzire cu până la 27%.
Firma care ne-a montat centrala  a avut grijă să ne dea câteva sfaturi pentru o bună fucţionare a acesteia şi pentru a face economii. Tot ei au izolat şi conductele de apă caldă menajeră şi ne-au schimbat robineţii şi capetele de duş cu unele de tip "slow-flow".

Dintre toate schimbările făcute, cumpărarea unui frigider nou l-a bucurat cel mai mult pe soţ.
Abia aştepta să aibă propriul compartiment în care să îşi pună sticlele de bere şi ceai rece cu lămâie.
Şi aici m-am informat temeinic înainte a-l achiziţiona. Am aflat de exemplu că un frigider care are congelatorul montat  în partea superioară consumă cu 25% mai puţină energie electrică.Spre bucuria mea cel cumpărat are şi clasa energetică A +++.

Maşina de spălat am schimbat-o acum doi ani tot din cauza consumului ridicat. Am ales una cu clasa  energetică A+++ şi care are mai multe programe de spălat rapide. Cel mai fain este cel cu spălare în doar 14 minute. Sistemnul Aquafusion valorifică la maxim consumul de apă şi energie în timpul spălării.

Dintre toate electrocasnicele cumpărate, maşina de spălat vase este preferata mea.
Cu ajutorul ei am pentru mine în jur de patru ore în plus pe săptămână conform unui  studiu realizat de către specialişti, fac economonie la energia electrică şi apă, reduc considerabil microbii de pe tacâmuri în timpul ciclului de spălare deoarece această încălzeşte apă până la 70 de grade şi am veselă uscată tot timpul.

Când am schimbat televizoarele , vânzătorul de la magazin m-a informat că întotdeauna este bine să scoatem Tv-ul din priză pentru că şi în modul stand-by acesta consumă curent.
Să vedeţi timp de o săptămâna ce instrucţie am făcut cu cei mici!


După tot stresul cheltuielilor imense la întreţinere şi a lucrărilor din locuinţă, răsuflu bucuroasă că "mi-am recuperat" soţul, care acum plăteşte facturi reduse la jumătate!

Articol scris pentru Spring Super Blog 2016!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu