vineri, 23 octombrie 2015

Cum ar fi lumea fără cauciuc?

-Aţi înteles ce aveţi de scris pentru mâine,nu-i aşa?
-Să nu vă prind pe aici fără temă făcută că vă paşte un patru de toată frumuseţea,adăugă doamna profesoară Greta.
Elena,studentă în anul I a Facultăţii de Jurnalism îşi strânge cărţile şi iese grăbită din clasă citind enunţul temei:Rolul benzilor transportoare în viaţa de zi cu zi
pct.1.Vă puteţi imagina o lume fără cauciuc?
pct.2.Scurt istoric al benzilor transportoare
pct.3.Numiţi o companie care produse benzi transportoare în România.
-OMG,de unde naiba să ştiu eu cine produce aceste benzi şi când s-au inventat,exclamă  contrariată Elena.
Eu nu văd  aceste benzi decât la aeroport şi la market....ups,este şi ăsta un început ,îşi zice ea încrezătoare.
-Să începem, zic acum, altfel Greta ne mănâncă de vii chicoteşte cu Răzvan,colegul ei ,pe care îl iubeşte în secret de mai bine de un an...Oh şi ce frumos este!
Cu ochii albaştri ca seninul cerului,umeri laţi ca ai lui Hercule şi coapste care te trimit cu gândul la sculpturile greceşti...O minune de bărbat gata să ducă orice femeie pe culmile plăcerii.Şi totuşi Elena aveam acum un motiv să petreacă o după amiază alături de Don Juanul său .
-Mergem la Biblioteca sa ne documentăm? Îl intreabă ea pe Răzvan.
-Suntem doi ,aşa că putem termina mai repede.
-Bine ,răspunde Razvan ştiind că acum are tema asigurată ,mai ales ca Elena este un Inspector Gadget înnăscut.
După vreo trei ore petrecute în cărţile Bibliotecii Ion Minulescu din oraş ,ideile erau gata pentru a fi trecute pe hartie.
                                      Rolul benzilor transportoare în viaţa de zi cu zi
pct.1.Vă puteţi imagina o lume fără cauciuc?
Cauciucul natural  este un produs de origine vegetală conţinut în latexul (suspensia apoasă) secretat de arborele de cauciuc.Acesta creşte  într-o zonă ce nu depăşeşte 15° faţă de Ecuator,iar 92% din întreaga producţie mondială de cauciuc natural provine din ţări precum:Malaysia, Indonezia, Thailanda, Sri Lanka, India, Cambogia şi Vietnam ,restul din Africa şi America de Sud(Brazilia).
Cauciucul natural este folosit atare ca polimer sau sub formă de amestec cu cauciucul sintetic.
În 1879, francezul Gustave Bouchardat  reuşea să creeze primul polimer de izopren într-un laborator.Cererea de cauciuc este în creştere în special pentru crearea anvelopelor pentru autoturisme,astfel că în 1909, Fritz Hofman a reuşit polimerizarea izoprenului metil primul cauciuc sintetic.
Producerea primul polimer de cauciuc pe bază de butadienă în 1910 de către cercetătorul rus  Serghei Lebedev Vasiljievic a dus la comercializarea acestuia la scară largă,fiind folosit inclusiv în primul Război Mondial ,în lipsa cauciucului natural.
Datorită faptului că  în 1925 preţul cauciucului natural era destul de ridicat  multe companii au căutat o alternativă a acestuia şi şi-au îndreptat studiul spre cel sintetic,astfel că în 1931 apare primul cauciuc sintetic de succes  cunoscut sub numele de neopren.Acesta era foarte rezistent la caldură şi substanţe chimice,fiind folosit în special la fabricarea furtunurilor pentru combustibil şi ca izolant in masini.
Producerea sa pe plan mondial avea să înceapă odată cu înfinţarea primei fabrici de cauciuc în Rusia in anul 1932.De aici evolutia cauciucului sintetic a fost vizibil îmbunătăţită de către nemţi şi americani ,cei din urmă dezvoltând o versiune nouă şi mai ieftină a cauciucului sintetic, denumit Ameripol,în 1940.
Producţia de cauciuc sintetic  a ajuns la cote foarte mari odată cu începerea  celui de al doilea Război Mondial.
Cauciucul îmbunătăţit cunoscut sub denumirea de  GRS ,care   este un copolimer de butadienă și stiren a fost baza  pentru  producţia de cauciuc sintetic   produs în Statele Unite ale Americii în cele 50 de fabrici ,în anul 1944.Producţia a fost una record,însumând un volum de două ori mai mare decât producerea de cauciuc natural până ca războiul să înceapă.
În perioada postbelică  rachetele cu combustibil solid foloseau nitroceluloza ca şi propulsor dar s-a abandonat producţia sa pe scara largă deoarece era periculos.
De la mijlocul anilor 1950, rachete de mari dimensiuni au fost construite folosind combustibili solizi pe bază de cauciuc sintetic, amestecat cu perclorat de amoniu și proporții mari de pulbere de aluminiu. 
În zilele noastre cauciul sintetic este folosit foarte mult  la imprimarea textilelor ,în acest caz poarta denumirea de pasta de cauciuc,dar şi  ca materie primă pentru producerea anvelopelor de maşini.
De asemenea cauciucul este folosit la producerea de  benzi transportoare ,despre care vă voi vorbi în continuare.
pct.2.Scurt istoric al benzilor transportoare
 În anul 1892 Thomas Robins a inventat prima bandă transportoare folosită la transportarea cărbunelui din mină.
Pe la începutul sec.20 benzile transportoare erau folosite la descărcarea materialelor grele precum lemnul brut şi cherestea din zona de nord Americii.
Odată cu descoperirea electricităţii a fost doar o chestiune de timp până la crearea primul "roller" de transportare,folosit la producerea de automobile chiar de însusi Thomas Ford.
Din anii 1920 Europa şi America de Nord au dotat fabricile cu aceste benzi de transportare pentru a eficientiza producţia şi a creste volumul de marfă într-un timp cât mai mic.
În timpul celui de al doilea Război Mondial aceste linii de ansamblare au devenit un simbol naţional în America.Ford Motor Co. a furnizat armament în cantităţi industriale datorită dotării  fabricii cu ele.
Principiul de funcţionare al acestora era deja cunoscut astfel că în anii 70',80' si 90's-au făcut îmbunătăţiri semnificative la nivelul de siguranţa şi eficienţă.
 Cea mai lungă bandă transportoare din lume se află în Sahara şi este în uz de peste 30 de ani fiind folosită la transportarea fosfatului din mina Bou Craa până la El Aaiun.
pct.3.Numiţi o companie care produse benzi transportoare  din România.

 Elastimpex  România este un pion important în producţia benzilor transportoare şi a plăcilor tehnice din cauciuc . Cu o experienţă de peste 20 de ani ,compania asigură servicii personalizate ce acoperă toate etapele, de la consultanţa şi proiectarea tehnică la vulcanizarea la rece sau cald a benzilor transportoare pe instalatiile clienţilor. 
--------------------------------------------------------------
Finally...răsuflă liniştită Elena.
După atâtea ore de studiu am ajuns la concluzia că lumea nu ar mai fi evoluat atât de mult fără descoperirea cauciucului, iar  benzile transportoare ne-au simplificat mult munca si viaţa de zi cu zi!
Primul gând pe care îl am în minte este dacă banda mea de alergat de acasă este produsă de Elastimpex Romania.

Articol scris pentru SuperBlog2015.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu